Yläaste hepreaksi

_MG_2861.jpg 

Opiskelepa tässä opetusympäristössä englantia tai mitä muuta tahansa. Huomaa valvojaoppilaan keppi.

HANNA

Daudi Samson on maansa myynyt. Hän on itkenyt ja nukkunut viime päivat saatuaan yläasteen (secondary school) valtakunnalisen loppukokeen tulokset. Hän läpäisi kokeen nipin napin rimaa hipoen, mutta lempiaineessa fysiikassa tuli reput.

Daudi on Hämeen Sanomien toimitusosaston kummilapsi. Hän on ollut koko kouluaikansa luokkansa priimus, todella välkky.

”Nyt unelmani on romahtanut”, hän sanoo. Hän ei automaattisesti pääse jatkamaan valtion ylläpitämässä lukiossa.

Yläasteen päätteeksi Tansaniassa pidetään valtakunnallinen loppukoe. Viime vuoden lopulla pidetyn kokeen tulokset tulivat helmikuun alussa.

Todella iso osa nuorista reputti kokeen. Nyt käydään keskustelua syistä.

Tietenkin väitetään, etta koe oli tasoltaan liian vaikea. Yksityiset koulut ovat jo vaatineet tulosten mitätöimistä ja kokeen uusimista.

Kansalaisilla on asiasta oma käsityksensä. Ravintolaa Kiomboin linja-autoasemalla pitävä rouva sanoo, etta miesopettajat keskittyvat sekstailemaan tyttöoppilaiden kanssa eivätkä opettamaan.

”Tämän vuoksi he saavat pelkkiä munia”, rouva arvioi. Muna tarkoittaa nollaa.

Vaikka opettajien ja oppilaiden väliset suhteet ovat Tansaniassa paljon yleisempiä kuin meillä, se tuskin selittää koko katastrofia.

Syitä on etsitty isoista ryhmistä. Luokassa voi olla 50-60 oppilasta. Myos opetusmateriaaleja puuttuu. Nämä ovat varmasti osasyitä.

Suomalaisesta näkökulmasta ihmetyttää se, ettei keskusteluun ole nostettu yläasteen englanninkielisyyttä.

Tansaniassa kaikki yläasteopetus annetaan englanniksi, joka on toinen maan virallisista kielistä. Toinen on swahili, jota kaikki puhuvat, sen sijaan englantia eivät. Sama olisi, jos suomalaiset lapset pantaisiin opiskelemaan kaikki yläasteen aineet hepreaksi.

Englantia opetetaan Tansaniassa ala-asteellakin. Lapsilla ei kuitenkaan ole omia oppikirjoja ja alaasteen ryhmät voivat olla jopa yli satapäisiä. Ei siellä kukaan opi ymmärtämään englantia.

Sitten yhtäkkiä yläasteella pitäisi opiskella kaikki aineet paitsi swahili englanniksi. Suuri osa oppilaista putoaa kärryiltä heti.

Edes opettajat eivat osaa kunnolla englantia. Ilmeisesti osa opetuksesta annetaankin swahiliksi, mutta loppukoe on kuitenkin englanniksi.

Aika ajoin täällä keskustellaan opetuskielen vaihtamisesta, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole johtanut mihinkään.

Vedotaan siihen, etta maailma globalisoituu ja englannin taitoa tarvitaan.

Se on varmasti totta, mutta tällä menetelmällä oppilaat eivät sitä opi ja samalla jäävät muidenkin oppiaineiden perusteet ymmärtämättä.

Daudi Samsonin tulevaisuus ei romahtanut tähän takaiskuun täysin, sillä hän ottaa vauhtia yksityisestä lukiosta, mutta suorittaa tämän vuoden lopulla uudestaan ainakin yläasteen loppukokeen fysiikassa.

Tämä edellyttää, etta kummina toimiva Hämeen Sanomien toimitusosasto uskoo häneen ja jatkaa opintojen tukemista.

Daudi ja hanen kolme sisarustaan jäivat orvoiksi ihan pikkulapsina, kun ensin perheen isä ja sitten äiti kuoli aidsiin. Lapset olivat enemman tai vähemman heitteillä sukulaisten nurkissa, kunnes tulivat mukaan Msingin ystävyysseuran kummiohjelmaan.

Nyt vanhin heistä Emmanuel on taitava räätäli, joka elättää perheensä ja osittain myös sisaruksensa. Daudi ja Happiness päättivät yläasteen yhtaikaa. Happiness reputti loppukokeen kirkkaasti, mutta jatkaa Singidan kansanopistoon ompelijan opintoihin.

Nuorin Nathan käy vielä yläastetta.

Jätä kommentti

css.php